3 snadné způsoby, jak zlepšit svou ranní kávu

Káva je jedním z nejoblíbenějších nápojů na světě. Mnoho odborníků na zdraví se domnívá, že je to také jeden z nejzdravějších nápojů.

Pro některé lidi je káva nejvýznamnějším dietním zdrojem antioxidantů, předčí ovoce a zeleninu dohromady (1, 2).

Zde je několik tipů, které vám mohou pomoci proměnit vaši kávu ze zdravé na velmi zdravý nápoj.

8 způsobů, jak udělat kávu super zdravou

1. Vyhněte se kofeinu po 14:XNUMX.

Káva je jedním z nejbohatších přírodních zdrojů kofeinu ve stravě.

Kofein je stimulant, což je jeden z hlavních důvodů, proč je káva tak oblíbená. Vede k výbuchu energie a pomáhá vám zůstat vzhůru, když se cítíte unavení (3).

Ale pokud pijete kávu na konci dne, může to narušit váš spánek. Špatný spánek je spojen s nejrůznějšími zdravotními problémy (4, 5).

Z tohoto důvodu je důležité nepít kávu na konci dne. Pokud toužíte po kávě, rozhodněte se pro kávu bez kofeinu, nebo ještě lépe, nahraďte příjem kávy šálkem čaje, který má mnohem méně kofeinu než káva (6).

Dobrým vodítkem je zdržet se kávy po 14-15 hodině. Ne každý je však na kofein stejně citlivý a někteří lidé mohou dobře spát, i když na konci dne pijí kávu.

Pokud však máte pocit, že můžete zlepšit svůj spánek, vyhýbání se kávě na konci dne může být účinnou strategií.

Existuje mnoho dalších způsobů, jak zlepšit kvalitu spánku. Více o způsobech, jak zlepšit spánek, se dozvíte na této stránce – Jak se zbavit nespavosti? 14 užitečných rad.

Závěr:

Pití kávy na konci dne může zhoršit kvalitu spánku. Vyhnout se tomuto nápoji po 14-15 hodině je pravděpodobně dobrý nápad.

2. Nepřidávejte do kávy příliš mnoho cukru

I když je káva sama o sobě zdraví prospěšná, snadno z ní uděláte něco nezdravého.

Nejlepší způsob, jak to udělat, je dát do něj celou hromadu cukru. Přidaný cukr je pravděpodobně jednou z nejhorších přísad v moderní stravě (viz Cukr je špatný pro lidské tělo: 6 důvodů, proč se vyhýbat cukru).

Spotřeba cukru je spojována se všemi druhy závažných onemocnění, jako je obezita a cukrovka (7).

READ
Večerní obloha na nehty s jasnými hvězdami

Pokud si nedokážete představit svůj život bez sladidla do kávy, použijte přírodní sladidlo, jako je stévie.

Závěr:

Vyhněte se přidávání cukru do kávy nebo jej omezte na minimum. Pokud pravidelně měníte kávu ve sladkou pochoutku, můžete její zdravotní přínosy jednoduše popřít.

3. Vyberte si vysoce kvalitní kávu, nejlépe bio

Kvalita kávy se může značně lišit v závislosti na metodě zpracování a způsobu pěstování kávových zrn.

Kávová zrna jsou obvykle postřikována syntetickými pesticidy a jinými chemikáliemi, které nebyly nikdy určeny k lidské spotřebě (8).

Zdravotní důsledky přítomnosti pesticidů v potravinách jsou však kontroverzní. V současnosti existují omezené důkazy o tom, že jsou škodlivé, pokud se nacházejí v potravinách v malých množstvích.

Pokud se však obáváte pesticidů ve vaší kávě, zvažte nákup organických kávových zrn. Měly by obsahovat mnohem méně syntetických pesticidů.

Závěr:

Pokud se obáváte kontaminace kávy pesticidy, rozhodněte se pro kvalitní bio produkt.

4. Nepijte příliš mnoho

Zatímco umírněná konzumace kávy je zdraví prospěšná, nadměrné pití může snížit její příznivé účinky na tělo.

Nadměrný příjem kofeinu může způsobit řadu nežádoucích vedlejších účinků, i když citlivost lidí se liší (5).

Obecně lze říci, Zdraví Kanada doporučuje nepřekračovat 2,5 mg na kg tělesné hmotnosti a den (9).

Vezmeme-li v úvahu, že průměrný šálek kávy může obsahovat asi 95 mg kofeinu, 80 kg vážící člověk může podle tohoto doporučení vypít asi dva šálky kávy denně (10).

Mnohem vyšší množství kofeinu (400–600 mg) denně (asi 4–6 šálků) však není u většiny lidí spojeno s žádnými nežádoucími vedlejšími účinky (11).

Přečtěte si tento článek, kde najdete podrobné informace o tom, kolik kávy můžete vypít, aniž byste poškodili své zdraví.

Při pití kávy je třeba mít rovnováhu mezi riziky a výhodami spojenými s její konzumací. Poslouchejte své tělo a nekonzumujte více, než můžete pohodlně unést.

Závěr:

Nadměrné pití kávy může způsobit nežádoucí vedlejší účinky. To však závisí na množství zkonzumovaného kofeinu a individuální toleranci.

5. Přidejte do kávy skořici

Skořice je lahodné koření, které se obzvláště dobře hodí ke kávě.

READ
Cutrin: paleta barev bezamoniakové barvy na vlasy Kutrin, recenze finštiny

Studie ukazují, že skořice může snížit hladinu glukózy, cholesterolu a triglyceridů v krvi u diabetiků (12).

Pokud chcete zlepšit chuť kávy a udělat svůj nápoj zdravějším, zkuste do ní přidat trochu skořice.

Jen nepřidávejte příliš mnoho. I když je malé množství skořice prospěšné, příliš velké množství může způsobit některé nežádoucí vedlejší účinky.

Závěr:

Kávu si okořeňte trochou skořice. Tím se nejen zlepší chuť nápoje, ale také bude zdravější.

6. Vyhněte se přidávání nízkotučné a umělé smetany

Komerční nízkotučné a umělé smetany jsou obvykle vysoce zpracované a mohou obsahovat pochybné přísady.

O účincích takových produktů na lidské zdraví bylo bohužel provedeno jen málo výzkumů. Jejich obsah se liší podle značky a některé mohou být zdravější než jiné.

Nejlepší volbou jsou však obvykle celistvé přírodní potraviny.

Místo přidání umělé smetany zvažte přidání skutečné organické smetany do kávy.

Výzkumy ukazují, že mléčné výrobky obsahují některé důležité živiny. Například mléčné výrobky jsou vynikajícím zdrojem vápníku a mohou snížit riziko osteoporózy a zlomenin kostí (13).

Kromě toho přírodní kravské mléko obsahuje vitamín K, který byl také spojován se zlepšením zdraví kostí (14).

Závěr:

Syntetické krémy jsou vysoce zpracované a mohou obsahovat pochybné přísady. Pokud si kávu rádi ředíte smetanou, zvažte přidání přírodní mléčné smetany.

7. Přidejte do kávy trochu kakaa

Kakao je bohaté na antioxidanty a je spojováno s nejrůznějšími zdravotními přínosy, včetně sníženého rizika srdečních onemocnění (15, 16).

Zkuste do kávy přidat trochu kakaa pro zvýraznění chuti a vůně.

Moccachino (druh latte) je kávový nápoj s přidaným kakaem, který se podává v mnoha kavárnách. Nicméně, moccachino je obvykle slazeno cukrem.

Můžete si snadno vyrobit vlastní moka doma bez přidaného cukru.

Závěr:

Výhody kávy a hořké čokolády můžete spojit přidáním kakaového prášku do kávy.

8. Kávu uvařte s papírovým filtrem

Uvařená káva obsahuje cafestol, diterpen, který může zvýšit hladinu cholesterolu v krvi (17, 18).

Přesto je docela snadné jeho úroveň snížit. Stačí použít papírový filtr.

Přecezení uvařené kávy pomocí papírového filtru účinně snižuje kafestol, ale umožňuje průchod kofeinu a prospěšných antioxidantů (19).

READ
Hodnota krtků na ženském těle

Cafestol však není vždy škodlivý. Nedávné studie na myších ukazují, že má antidiabetické vlastnosti (20).

Závěr:

Káva obsahuje cafestol, sloučeninu, která může zvýšit hladinu cholesterolu v krvi. Množství cafestolu ve vaší kávě můžete snížit použitím papírového filtru.

Abychom to shrnuli

  • Káva je oblíbený nápoj známý pro své povzbuzující účinky.
  • Vysoká spotřeba kávy je spojena s různými zdravotními přínosy. Existuje však několik způsobů, jak jeho výhody ještě zvýšit.
  • Hlavně si do kávy nepřidávejte příliš mnoho cukru. Místo toho můžete do kávy přidat trochu skořice nebo kakaa.
  • Zvažte také zdržení se kávy během dne a večera, protože její pití v těchto časech může zhoršit kvalitu vašeho spánku.
  • Dodržováním výše uvedených tipů můžete udělat svůj šálek kávy ještě zdravější.

Materiál je založen na vědeckých údajích. Čísla v závorkách (1, 2, 3) jsou interaktivní odkazy na recenzované vědecké články. Připraveno odborníky pouze pro informační účely. Neměl by být používán jako vodítko pro léčbu onemocnění a nenahrazuje odbornou lékařskou radu, diagnostiku nebo léčbu. V případě onemocnění nebo jakýchkoli příznaků byste se neměli léčit sami a měli byste se vždy poradit s lékařem.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: