O zdravé výživě pro děti

Mnoho rodičů je mnohem zodpovědnější za organizaci výživy svých dětí než za svůj vlastní jídelníček. A je to úplně marné, protože formování kultury zdravé výživy pro děti se tvoří nejen sestavením ideálního jídelníčku pro dítě. Nesmírně důležité je stravovací chování celé rodiny, kterému miminko věnuje pozornost a které si do budoucna utváří jeho vlastní stravovací návyky a preference.

Význam správné výživy pro děti

Na vývoj dětského organismu má vliv kombinace faktorů, ale nejdůležitější role patří jídlu. Na správně sestaveném jídelníčku v raném dětství závisí vývoj dítěte, formování základních dovedností nejen v dětství, ale i v dospělosti.

Správná výživa zlepšuje duševní bystrost, paměť, náladu, podporuje správný růst a vývoj těla, pomáhá udržovat váhu a metabolismus. Vyváženou zdravou stravou můžete předejít rozvoji chronických onemocnění jako je obezita, cukrovka, arteriální hypertenze a řada dalších.

Správná výživa je jedním z hlavních způsobů, jak si dlouhodobě udržet zdraví a vysokou kvalitu života. Většina stravovacích návyků člověka se vytvoří v dětství a zůstanou mu po celý život. Proto je velmi důležité, aby miminko již od prvních dnů života správně jedlo.

Jaká je správná strava pro dítě

Zdravá strava pro dítě každý den je jídlo, které obsahuje všechny potřebné živiny. Bohužel dnes mnoho dětí volí ve prospěch rychlého občerstvení a rodiče je nijak neomezují. Ano, je to docela chutné a takové pokrmy se připravují rychle, což znamená, že můžete rychle nakrmit dítě, aniž byste ztráceli čas přípravou jídla.

Faktem ale je, že rychlé občerstvení je extrémně nezdravé nejen pro děti, ale i pro dospělé. Vede k rozvoji obezity, narušuje metabolické procesy, ovlivňuje trávicí orgány, což vůbec nezapadá do představy o zdravé výživě.

Zde jsou základní zásady správné výživy:

  • každý den by na stole měly být produkty, které zcela pokrývají potřebu živin v těle;
  • výživa by měla být vyvážená;
  • jídlo se doporučuje vařit, péct v troubě, dusit, ale je lepší odmítnout smažené, uzené, nakládané, konzervované potraviny, stejně jako rychlé občerstvení;
  • pokud má dítě intoleranci na určité produkty, pak by se měl jídelníček odpovídajícím způsobem upravit.
READ
Givenchy podzim-zima 2023

Kdy naučit dítě jíst zdravě

Je důležité učit své dítě jíst zdravě již od útlého věku. To vám pomůže utvářet vaše stravovací návyky. Byla provedena studie, ve které odborníci na výživu sledovali stravovací chování jednoho a půl tisíce dětí od narození do šesti let. Ukázalo se, že děti, kterým bylo v prvním roce života podáváno málo ovoce a zeleniny, je v 6 letech odmítaly jíst. Nejlepší věk pro naučení dítěte správné výživě je od 6 měsíců.

Miminko se mimochodem s mnoha chutěmi seznamuje ještě před svým narozením. Zatímco je v matčině břiše, polyká plodovou vodu. Chuť této tekutiny závisí na tom, co žena během těhotenství jí.

Po narození je dítě kojeno a chuť mléka závisí i na stravě matky. To může být důvod, proč kojené děti přecházejí na doplňkovou stravu mnohem snadněji než děti krmené umělým mlékem.

Je prokázáno, že vnímání nových potravin dítětem je velmi závislé na tom, zda byly přítomny ve stravě matky během těhotenství a kojení. Žena si proto v tomto období musí dávat velký pozor na svůj jídelníček. Měl by být hypoalergenní, vyvážený a racionální.

Některé potravinové preference jsou patrné u dítěte v prvních měsících jeho života. Například může rád jíst slaná a sladká jídla, zatímco odmítá kyselá nebo hořká jídla. Částečně jde o ochrannou funkci těla, které se pro každý případ snaží vyhýbat hořkým jídlům, protože mohou obsahovat toxické látky. Ne všechna hořká jídla jsou však nezdravá.

Zdravá strava pro děti

Utváření zdravých stravovacích návyků u dětí začíná správnou stravou. Tělo dětí a dospívajících potřebuje především bílkoviny. Je stavebním materiálem pro rostoucí organismus a také kompenzuje energetické ztráty. Čím je dítě mladší, tím více bílkovin potřebuje. Nejcennějším a nejužitečnějším proteinovým produktem pro kojence je mateřské mléko. Také v dětském jídelníčku by měly být rostlinné bílkoviny, které se nacházejí v luštěninách a obilných výrobcích. Mnoho luštěnin z hlediska obsahu bílkovin lze srovnat s produkty, jako je maso, vejce, tvaroh, ryby.

Navíc dětský organismus potřebuje esenciální aminokyseliny, které si tělo nevyrábí a musí být dodávány potravou. Aminokyseliny hrají obrovskou roli v metabolických procesech probíhajících v těle a plní mnoho dalších funkcí.

READ
Tiskne na módní oblečení

Strava musí obsahovat tuky. Jedná se o koncentrovanější zdroje energie než sacharidy. Kromě toho složení tuků zahrnuje vitamíny A a E, důležité pro dětský organismus, dále fosfolipidy, PUFA. Pro děti jsou nejlepšími zdroji tuků mléko, máslo, vejce. Zneužívání tuků se však důrazně nedoporučuje, protože vede k metabolickým poruchám, poruchám trávení, snížené chuti k jídlu a rozvoji obezity. Kromě toho přebytečný tuk vede k narušení vstřebávání bílkovin.

Malé děti potřebují méně sacharidů než tuků a bílkovin. Nadbytek sacharidů (zejména cukru) zhoršuje vývoj a růst dětí, snižuje imunitu a zvyšuje pravděpodobnost vzniku kazu. Užitečnými zdroji sacharidů jsou ovoce, zelenina, čerstvé šťávy, bobule.

Dětský organismus také nutně potřebuje vitamíny (zejména A a D). Při nedostatku vitaminu D se vyvíjí křivice, hypovitaminóza A vede k narušení endokrinního systému. Nejdůležitějšími minerály jsou vápník, železo a jód.

Klíčem ke zdraví dětí je omezit konzumaci sladkostí. Sušenky, džem, marshmallows, sladkosti mohou být podávány, ale v malých množstvích a ne každý den.

Základní pravidla

Zde je stručná připomínka pro rodiče ohledně pravidel zdravé výživy pro děti:

1. Nejlepším příkladem pro děti jsou jejich rodiče. Proto, když se rozhodnete vštípit svému dítěti návyky správné výživy, začněte u sebe.

2. Nenechávejte své dítě svačit na cestách. Proces jídla by měl probíhat u kuchyňského stolu, bez telefonu, televize nebo tabletu. Je nutné, aby se dítě zcela soustředilo na jídlo, jedině tak lze zajistit normální vstřebávání potravy.

3. Při sestavování jídelníčku pro každý den zvažte nejen výhody produktů, ale také chutě dítěte a také individuální vlastnosti jeho těla (alergie, přítomnost chronických onemocnění atd.).

4. Stanovte si jasný jídelníček. Dítě by mělo jíst v určité hodiny. Denně by měla být alespoň čtyři jídla.

5. V obchodech kupujte pouze čerstvé a kvalitní produkty. Pozor na datum spotřeby a složení.

Pamatujte, že když své dítě naučíte správně jíst, položíte základ pro jeho budoucí zdraví.

Možné problémy

Pokud dítě neustále jí nesprávně, zneužívá rychlé občerstvení a jiné nezdravé jídlo, mohou se v průběhu času vyvinout následující zdravotní problémy:

  • zaostávání za vrstevníky ve vývoji a růstu;
  • obezita;
  • nedostatek jódu, železa, vitamínů a dalších živin v těle;
  • gastritida;
  • zhoršení celkové pohody, letargie, slabost, letargie.
READ
Bio-peří ve svrchním oděvu

Některé dospívající dívky začnou držet přísnou dietu, aby odpovídaly ideálům vnuceným světem módy. To negativně ovlivňuje jejich zdraví, vede k narušení cyklu, což může v budoucnu způsobit rozvoj neplodnosti.

Chlapci mají jiné problémy. Někteří z nich se ve snaze najít krásné svalnaté tělo začnou zapojovat do hormonálních léků a také se nesprávně stravují, což může časem také vést ke zdravotním problémům.

Správná výživa má tedy pro děti rozhodující význam již od narození. A úkolem rodičů je poskytnout jim čerstvé, vysoce kvalitní produkty a sestavit správnou stravu. To vám pomůže vyhnout se mnoha zdravotním problémům v budoucnu.

Měli by být děti nuceny jíst?

Poměrně často děti odmítají jíst zdravé jídlo s odkazem na skutečnost, že jim to nechutná. Měli by být nuceni to udělat proti své vůli? Samozřejmě že ne. Ale je docela možné a dokonce nutné přesvědčit dítě, aby jedlo v klidu a rozumně.

Pamatujete si, jak naše maminky a babičky mnohým z nás v ultimátní podobě řekly, že dokud nesníme všechno jídlo na talíři, nepustí nás od stolu? A jak jsi to vnímal? Takové prohlášení jistě nepřidalo motivaci.

Mnoho matek bere to, že dítě nesní jimi připravené jídlo, jako osobní urážku. Domnívají se, že dítě zanedbává péči a neváží si času, který mu věnuje. Ve skutečnosti je tato pozice sobecká. Up pociťuje zášť za to, že děti odmítly jejich péči a lásku.

To ale absolutně není pravda. Dítě je stále velmi miluje a důvody nechutenství leží většinou v úplně jiné rovině. Musíte jen důvěrně a v klidu probrat situaci a pochopit, co se děje.

Vědci zjistili, že existuje souvislost mezi nucením dítěte k jídlu a poruchami příjmu potravy v dospělosti. V západních zemích je dítě často nuceno jíst zdravé jídlo, motivováno tím, že je módní, zdravé, chutné, drahé. A například v některých zemích třetího světa se matka bude stydět, když je její dítě hubené, protože v tomto případě budou sousedé považovat rodinu za chudou.

Obecně může být motivace velmi odlišná. Bohužel úplná kontrola rodičů nad výživou často vede k negativním důsledkům v dospělosti dítěte. Totéž platí pro zákaz rychlého občerstvení, chipsů a jiného nezdravého jídla. Zakázané ovoce je vždy sladké a dítě takové jídlo začíná vnímat jako nedostupný požitek, což ještě zvyšuje chuť ho jíst.

READ
Sněhově bílé léto: módní střihy letních bílých šatů

A naopak, když rodiče nutí dítě jíst plnohodnotné jídlo proti jeho vůli, dosahují přesně opačného efektu. Dítě prostě přestane tento produkt vnímat jako potravinu, což se v budoucnu nevyhnutelně negativně podepíše na jeho stravovacích návycích.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: