Příznaky a interpretace PMS, příznaky u žen a dívek

Podrážděnost, rychlé změny nálad, brutální chuť k jídlu, sklon k depresivním myšlenkám a depresivní náladě, euforie a zvýšená agresivita vůči druhým bez ohledu na jejich pohlaví, to vše jsou možné příznaky PMS u žen a mladých dívek.

Co je to premenstruační syndrom

Týden nebo dva před začátkem menstruace můžete zaznamenat nadýmání, bolesti hlavy, změny nálady nebo jiné fyzické a emocionální změny. Tyto měsíční příznaky jsou v gynekologii známé jako premenstruační tenzní syndrom nebo PMS. Asi 85 % žen se s tím nedokáže vyrovnat a zažije určitý stupeň PMS. Některé z nich mají závažnější projevy, které narušují pracovní nebo osobní vztahy, známé jako premenstruační dysforická porucha (PMDD, viz níže).

Žena s příznaky premenstruačního syndromu

Příznaky PMS

1. Chuť na jídlo

Mnoho žen má zvláštní touhu po sladkých nebo slaných jídlech, jako je čokoládový dort nebo sušenky. Důvody pro to nejsou zcela jasné. Jiné dívky mohou ztratit chuť k jídlu nebo mít zažívací potíže. Častá je také plynatost, průjem a zácpa.

2. Akné

Akné je jedním z nejčastějších příznaků PMS u dívek a netýká se pouze dospívajících. Hormonální nerovnováha v tomto období může způsobit, že žlázy v kůži produkují více kožního mazu. Tato mastná látka může ucpávat póry a způsobovat pupínky, což je viditelná připomínka toho, že vaše menstruace je na cestě.

3. Bolest v těle

PMS u ženy může způsobit širokou škálu bolesti a nepohodlí, včetně:

  • Bolest v zádech, kříži.
  • Bolesti hlavy, migrény;
  • Bolestivost mléčných žláz;
  • Bolest v kloubech končetin.

4. Změny nálad

Pro mnoho žen je nejhorší částí PMS jeho nepředvídatelný vliv na jejich náladu. Podrážděnost, hněv, záchvaty pláče, deprese a úzkost se mohou objevit a odejít ve dnech před začátkem menstruace. Někteří v této době mají dokonce problémy s pamětí a koncentrací, zhoršují se řidičské schopnosti. To vše vás nemůže přimět k zamyšlení nad léčbou premenstruačního syndromu, který chcete překonat, bez ohledu na závažnost jeho příznaků.

Typy syndromu

Typy premenstruačních forem v závislosti na převaze určitých klinických projevů:

  1. neuropsychické;
  2. edematózní;
  3. cefalgický;
  4. atypické;
  5. krize;
  6. smíšené.

Dívka s příznaky PMS

Příčiny PMS

Přesná příčina ženského PMS není jasná, ale víme, že hladiny estrogenu a progesteronu během týdne před menstruací dramaticky klesají. Mnoho lékařů se domnívá, že tento pokles hladiny hormonů způsobuje příznaky PMS. Svou roli mohou hrát také změny chemických látek v mozku nebo nedostatek určitých vitamínů a minerálů. Příliš mnoho slaného jídla, alkoholu nebo kofeinu může také zhoršit příznaky.

READ
Jak kombinovat sako s pánskými džínami

Příznaky PMS mohou být podobné nebo kombinované s jinými stavy, včetně:

  • perimenopauza,
  • Deprese nebo úzkosti
  • Chronický únavový syndrom
  • Onemocnění štítné žlázy.
  • Onemocnění dráždivého střeva.

Klíčový rozdíl je v tom, že PMS přichází a odchází v jasném vzoru měsíc po měsíci.

Kdo je náchylný k PMS

Každá žena, která má menstruaci, si může být vědoma jejího přístupu tím, že pociťuje známky premenstruačního syndromu, ale některé jsou náchylnější k nástupu jeho příznaků:

  1. Syndrom je častější mezi 20. a 40. rokem života;
  2. PMS u dospívajících ve věku 17–16–15 let bývá závažnější než PMS u dívek ve věku 14–13 let;
  3. Klinické příznaky mohou být závažnější ve věku 35–45 let.
  4. Náchylnější k ní jsou ženy, které prodělaly alespoň jedno těhotenství.
  5. Pacienti s anamnézou deprese nebo jiných poruch nálady mohou mít více symptomů PMS.

Jak poznat PMS

Chcete-li zjistit, zda máte PMS nebo něco jiného, ​​sledujte a analyzujte své příznaky. Dívka má PMS s pravděpodobností až 90 %, pokud:

  • Tyto nemoci se objevují během pěti dnů před menstruací.
  • Jakmile začnete menstruovat, příznaky zmizí během 2-4 dnů.
  • Příznaky se vracejí po dobu nejméně tří menstruačních cyklů.

premenstruační dysforická porucha

Premenstruační dysforická porucha (PMDD) má stejný vzorec jako PMS, ale její příznaky jsou ničivější. Ženy s PMDD na fóru píší, že mohou zažít záchvaty paniky, kouzla pláče, sebevražedné myšlenky, nespavost nebo jiné problémy, které velmi zasahují do jejich každodenního života. Naštěstí mnoho stejných způsobů léčby, které zmírňují PMS, může být účinných pro PMDD.

Rizikové faktory pro rozvoj PMDD zahrnují osobní nebo rodinnou anamnézu deprese, poruch nálady nebo traumatického poranění mozku (včetně porodu), akutní stresové situace; neuroinfekce, komplikovaný porod a potrat, chirurgické zákroky.

Jak ulevit PMS

Kdy byste měli navštívit lékaře? Pokud máte jakékoli myšlenky na sebepoškození, zavolejte na linku 112 nebo 03 a vyhledejte lékařskou pomoc. Měli byste také okamžitě vyhledat lékařskou pomoc, pokud váš stav způsobuje problémy s prací, osobními vztahy nebo jinými každodenními činnostmi. To může být příznakem závažnější formy premenstruačního syndromu známého jako PMDD. Zde je několik léků, které mohou pomoci zmírnit příznaky PMS a zlepšit duševní zdraví.

READ
Stylová praktičnost: top 10 trendy džínů, které si chcete koupit

Žena přemýšlí, jak snížit příznaky PMS

1. Pohybová aktivita, sport.
Cvičení v posilovně vám může pomoci zlepšit náladu a bojovat proti únavě. Abyste dosáhli výsledku, musíte cvičit pravidelně, a to nejen tehdy, když se objeví příznaky PMS. Zaměřte se na 30 minut mírné fyzické aktivity po většinu dní v týdnu. Účinné může být také intenzivní cvičení v méně dnech.

2. Strava bohatá na vitamíny E a B.
Potraviny bohaté na vitamíny B mohou pomoci v boji s PMS. V jedné studii vědci sledovali více než 2000 žen po dobu 10 let. Zjistili, že ženy, které jedly potraviny s vysokým obsahem thiaminu (vepřové maso, para ořechy) a riboflavinu (vejce, mléčné výrobky), měly mnohem menší pravděpodobnost rozvoje PMS.

3. Lék na PMS: komplexní sacharidy.
Komplexní sacharidy, jako je celozrnné pečivo a cereálie, jsou bohaté na vlákninu. Jíst dostatek vlákniny může udržet hladinu cukru v krvi stabilní, což může zmírnit změny nálad a touhu po jídle. Obohacená celá zrna také obsahují vitamíny B bojující proti PMS, thiamin a riboflavin.

Upozornění na jídlo

4. Potraviny, kterým je třeba se vyhnout.
Příznaky PMS můžete zmírnit omezením těchto potravin:

  1. Sůl, která může zvýšit plynatost v žaludku;
  2. kofein, který může způsobit podrážděnost;
  3. Cukr, který může chutě ještě zhoršit;
  4. Alkohol, který může ovlivnit náladu.

5. Osvobození od chronického stresu.
Protože PMS může u dívek způsobit napětí, úzkost a podrážděnost, je důležité najít správné způsoby, jak stres zvládat. Různé strategie fungují individuálně pro různé ženy. Můžete vyzkoušet jógu, meditaci, lymfodrenáž či masáž celého těla, nebo si jen popovídat s přáteli. Ujistěte se, že máte dostatek spánku.

6. Přípravky a pilulky na PMS.
Volně prodejné léky proti bolesti mohou zmírnit některé fyzické příznaky PMS, jako je citlivost prsou, bolesti hlavy, bolesti zad nebo křeče. Volně prodejné léky (mohou existovat kontraindikace), které dobře fungují při těchto potížích, zahrnují:

Antidepresiva mohou pomoci ženám s těžkými změnami nálad nebo premenstruační dysforickou poruchou. Některé léky lze užívat 10-14 dní před každou menstruací nebo v průběhu celého menstruačního cyklu. Mezi další způsoby léčby PMS patří léky proti úzkosti a diuretika.

READ
Nápady na nošení zkrácených džín: top, boty, doplňky

7. Hormonální léčba.
Antikoncepční pilulky zabraňují ovulaci regulací hormonů. To obvykle vede ke snadnějšímu období a může snížit bolest PMS. Další hormonální léčba může zahrnovat syntetické steroidy a další léky. Možná budete muset vyzkoušet několik způsobů léčby PMS, než najdete takovou, která vám poskytne úlevu. V případě absolutního nebo relativního hyperestrogenismu jsou v druhé fázi cyklu předepisovány gestageny (norcolut, duphaston, utrogestan).

8. Vitamíny pro PMS.
Studie ukazují, že následující vitaminové a minerální doplňky mohou snížit příznaky PMS:

✔ Kyselina listová (400 mcg)
✔ Hořčík (400 mg)
✔ Vitamín E (400 IU)
✔ Vápník (od 1000 mg do 1300 mg)
✔ Vitamín B6 (50 mg až 100 mg)

Další funkce

Léčba PMS u žen po 30-25 letech bude účinnější, pokud se kromě pilulek, léků přidají určité metody. Zkušenosti s pozitivním používáním některých terapií umožňují našim gynekologům doporučit pacientkám následující postupy, které pomohou zmírnit průběh premenstruačního syndromu:

PMS

V druhé polovině menstruačního cyklu se objevuje komplex příznaků zvaný PMS (premenstruační syndrom). Postupuje individuálně s určitým souborem znaků.

S nepříjemnými příznaky PMS bojuje každý měsíc přibližně 85 % žen. Některé příznaky jsou normální a některé se stávají budíčkem k návštěvě lékaře.

Co je to PMS jednoduchými slovy? To je stav, který se u něžného pohlaví projevuje jinak. Cyklický syndrom se také nazývá syndrom premenstruačního napětí. Je spojena s řadou fyzických i emocionálních změn v ženském těle.

Příznaky PMS

Většina příznaků je pozorována 2-10 dní před nástupem menstruace. Všechny příznaky signalizují nástup menstruace, při které dochází ke změně jak hormonálního obrazu, tak hladiny stopových prvků. Kolik dní se příznaky PMS objeví, je individuální jev.

Každá žena ví, jak dešifrovat PMS, ale nemůže vždy přesně určit příznaky tohoto procesu. Její projev probíhá různě v závislosti na věku, zdravotním stavu, genetické dispozici. Některé ženy se diví, proč chtějí během PMS hodně jíst, ale má to jediný důvod – změna hormonálních hladin.

Stojí za to se podrobně zabývat PMS u žen: co to je, příznaky. Vnější a vnitřní faktory mají přímý vliv na stav těla. Čím je hormonální systém nestabilnější, tím bolestivější a nepříjemnější tento syndrom trvá.

  • bolest v podbřišku
  • nespavost
  • bolest v kostech
  • přelití prsou
  • edém
  • deprese
  • plynatost
  • slabost
  • změna chuti k jídlu
  • podrážděnost
  • nevolnost zvracení
  • porucha libida
READ
Co nosit s puntíky: 20 oboustranně výhodných a oblíbených příkladů

Duševní nepohodlí způsobuje slzení během PMS – co dělat v tomto případě? Zpočátku je třeba hledat hlavní příčinu problému. Možná se skrývá v neustálém stresu nebo příliš stresujícím životním stylu.

Příznaky PMS

Příznaky PMS

Příčiny PMS

  • neustálé stresové situace
  • pozdní těhotenství
  • život ve velkých městech (tj. rušný životní styl)
  • intelektuální práce
  • genetická predispozice
  • záněty a gynekologické patologie
  • umělé potraty
  • zranění různého druhu
  • patřící ke kavkazské rase
  • nedostatek mírného odpočinku
  • špatné návyky
  • podvýživa
  • malá fyzická aktivita
  • patologie endokrinního systému
  • nadměrný počet těhotenství

Bolest s PMS

Neexistuje jediná odpověď na to, proč se PMS vyskytuje. Nejčastěji se syndrom projevuje u hubených dívek (emocionálně labilních a přehnaně ovlivnitelných). Statistiky ukazují, že PMS se objevuje každou sekundu po 30 letech, každou pátou před 30 lety.

Pozorovaná bolest s PMS: co dělat? Středně bolestivé pocity jsou neodmyslitelné povahy, takže není třeba panikařit, ale stačí je přijmout a počkat pár dní, až vše samo odezní.

Některé ženy se zajímají o otázku: proč hrudník bolí při PMS. To je způsobeno hormonálními cyklickými změnami – příroda je navržena tak, aby se tělo připravovalo na možnou laktaci.

Lidé se často diví, proč mě bolí břicho s PMS. Je to dáno anatomickými rysy (lékaři považují mírnou tažnou bolest za normální). A z fyziologických důvodů s PMS bolí dolní část zad (proč se to děje, je lepší zjistit od specialisty).

Zhoršený pocit hladu je přirozený proces, takže byste neměli být překvapeni, proč chcete jíst během PMS.

Věda nemůže s jistotou určit, proč se bolest PMS u některých žen vyskytuje a u jiných chybí. Hlavní predispozicí k syndromu jsou ženy, které v raném věku prodělaly umělé přerušení těhotenství nebo měly jiné gynekologické potíže provázené operacemi. Ze stejného důvodu lze předpokládat, proč se u žen vyskytuje silný PMS.

Jak odlišit PMS od těhotenství

Není těžké zjistit, co je PMS u dívek. Syndrom se vyskytuje v různých formách, mezi nimiž lze rozlišit následující:

  • Endokrinní – v důsledku porušení obvyklého metabolického režimu jsou pozorovány záchvaty intenzivní žízně, nadměrné pocení, průjem a někdy horečka.
  • Neuropsychické – změny v centrálním nervovém systému, které se projevují ve formě plačtivosti, bezdůvodné agresivity, podrážděnosti.
  • Vegetovaskulární – charakterizována změnou tlaku, bolestí hlavy, závratěmi.
  • Krize – projevuje se v důsledku častého přepracování nebo v důsledku prožitého stresu.
  • Cephalgic – charakterizované migrénami, záchvaty paniky (na pozadí onemocnění srdce).
READ
Tetování pod hrudníkem: 12 krásných a stylových možností pro každý vkus a barvu

Mnoho žen se obává otázky: jak odlišit PMS od těhotenství před zpožděním. Mezi těmito stavy je více společných příznaků, ale není třeba se uchylovat k přesnější diagnóze (zakoupení testu, kontakt s gynekologem).

Tyto příznaky se pravděpodobně neobjevují na začátku těhotenství (objevují se později). Ke změnám dochází v důsledku tvorby progesteronu, který také ovlivňuje zadržování tekutin ve tkáních (otoky, tvrdá prsa).

Neexistuje přesná odpověď na to, jak odlišit PMS od časného těhotenství. V některých případech může mít žena podezření na nachlazení (způsobené oslabeným imunitním systémem). Hlavní věc, kterou je třeba věnovat pozornost, je typický stav. Pokud žena zažívá syndrom měsíčně před nástupem menstruace, pak ho podle některých příznaků bude moci znovu rozpoznat. Přítomnost několika charakteristických příznaků indikuje PMS.

premenstruační syndrom

premenstruační syndrom

Premenstruační syndrom: léčba

Mnoho dívek se zajímá o to, jak se vypořádat s PMS. Během období jeho projevu klesá nejen práce, ale i sociální aktivita – to vše je pro moderní ženu extrémně nežádoucí.

  • koníčky
  • vitaminová terapie
  • užívání perorální antikoncepce
  • obnovení spánku a odpočinku
  • použití lidových prostředků

Proč se v PMS nedá sportovat? Je to kvůli oslabení těla, ale neměli byste trénink úplně zrušit.

Když víte, kolik dní PMS trvá, můžete se pokusit toto období v klidu přežít a pochopit, že tělo se tak přestavuje a připravuje na menstruaci.

Rating
( No ratings yet )
Like this post? Please share to your friends:
Leave a Reply

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: